Wednesday, August 26, 2009

7 ramadhan

Sungguh saya hilang momentum untuk menulis blog akhir-akhir ini. Ya memang kerja banyak (tetiba teringat ada 2 bakul kain tak lipat kat umah..haih) di pejabat, namun semenjak bulan puasa ni, saya memang hadkan masa untuk blogging. Should spend more on aktiviti meraikan ramadhan bulan penuh berkat ini.

Hari ini (it was drafted on 26/8 lepas) aisyah genap berusia 2 tahun 8 bulan. Lama kan tak share pasal kakak ni. Alhamdulillah kakak aisyah sihat je, berat 15kg, kalau bercakap memang dah laju, tak pelat langsung. Bab sikap pula, kekadang dia ok, kekadang dia moody gak terutama dengan adik dia, tapi most of the time dia ok. Nak minta tolong apa pun senang (tengok mood juga lah), bab makan sekarang ni dah pandai memilih. Sayur dah taknak langsung, kalau datang angin baik sket, dia hanya makan brocolli dengan cucumber. Cucmber ni memang dia makan mentah, sedap sungguh nampak dia makan. Malam tadi dia jatuh kat toilet, tergelincir agaknya, tersembam muka ke lantai tapi rasanya tak sempat kena lantai kot sebab dia cakap tak sakit, lutut dia je sakit. Dia tahan badan dia dengan lutut dan tangan agaknya. Tapi, meraung tak usah cerita lah, dan dia mengadu sakit. Memang nampaklah yang dia sakit. Tapi lepas tu sapu ubat, dia cakap dah ok. Saya pula yang banyak kali tanya dia ok ke tak, ye lah risau juga kalau-kalau retak ke apa. Tapi ikut logiknya, kalau retak mestilah sakit kan, tapi lepas tu dah boleh melompat semula, maka ok lah tu kan..

Ditulis hari ini. Anak-anak ini memang lain karakternya. Malam tadi khadijah meraung tak ingatnya siap golek-golek kat tilam tau sebab tak bagi apa dia nak. Oh anak kecil ini memang garang tau kawan-kawan. Dia nak duduk atas kerusi sama dengan kakak dia tengah tengok cd nursery rhymes. Suka lah dia sambil goyang-goyang badan, tapi lepas tu dia mulalah tekan keyboard, amik itu ini, akhirnya saya angkat bawa turun. Ha apa lagi high pitch terus lah dia. Kalau dipujuk, alih siaran pun dia tak layan. Haih adik, jangan nanti bila besar terus garang macam ni sudahlah ya, ummi tak tahu bagaimana nak handle nanti. Nanti saya upload gambar dia guling-guling merajuk tau. Babysitter mereka pun cakap, si kakak lebih lembut, manakala di adik tahan lasak. Kalau jatuh atau terhantuk pun, kekadang tak nangis. Kalau si kakak kena tarik rambut ke, kena cubit dengan adik, terus nangis, bukan dia nak lari dari adik.

Puasa kali ini saya rasa, buat setakat inilah adalah lebih baik berbanding tahun lepas. Saya narrowkan skop kepada bahagian pengurusan masa je lah. Lebih tepat lagi, dapatlah saya berterawikh walaupun di rumah sahaja, berbanding tahun lepas, keletihan amat bila menjelang malam, terawikh pun tak konsisten, harap tahun ini lebih baik lah. Pukul 9 malam, terus bawa anak-anak naik atas, kekadang tidur awal, kekadang lama juga baru tidur. Dengan saya sekali terlelap, tapi lepas tu saya bangun baliklah. Jadi, masa ni lah dah tenang nak solat isyak dengan terawikh. Terngiang-ngian di telinga saya ayat ini '..jika kita peruntukkan masa untuk Allah, pasti Allah cukupkan masa untuk perkara lain..' dah lupa mana baca. Bab pengurusan masa ini sangat penting. Sampai ke hari ini saya masih dalam peringkat adjustment-try and error dalam menguruskan hal-hal di pejabat, rumahtangga dan lain-lain. Sememangnya bila kita dapat manage masa dengan baik, insyaAllah segalanya akan berjalan dengan teratur dan lancar. Mm..teringat balik kat kain 2 bakul kat umah tu..hehe..takpe, dah cakap tadi dengan suami, malam ini saya pulun lipat. Ecehh ayat nak cover sebelum abah budak-budak tu tanya kan.. :).

Cuti hujung minggu ni yang jadi 3 hari, kami plan nak balik muar esok, berbuka di sana tapi makcik saya ajak berbuka di subang dulu, dia buat majlis tahlil dan buka puasa kat rumah dia sempena anak dia nak pergi Ireland next week, ya ke next week, tapi somewhere next month before raya lah. My cousin, diana akan ke Ireland buat medic kat sana. Ada sorang lagi cousin, Nadhirah akan menyusul ke sana juga, tapi maybe 2 tahun lagi, tengah buat foundation kat sini dulu. Mak dan abah saya juga datang, juga makcik-pakcik sebelah abah saya, maka haruslah kami join kan. Terpaksa cancel kat mak mertua berbuka rumah dia esok, tapi lepas berbuka esok, kami akan shoot terus balik muar. Kan kontroversi pula. :p Dan rasanya isnin malam selepas berbuka jugalah baru kami balik serdang semula.

Selamat beramal ibadat ya kalian, juga seru untuk diri saya. Di bulan ini, berganda-ganda Allah bagi kita pahala dan ganjaran di atas setiap amal baik yang kita lakukan hatta sedekah sebiji kurma mahupun sekadar senyuman ikhlas. Rebutlah peluang keemasan ini di mana Allah juga makbulkan setiap doa yang diminta oleh hambaNya.

2 comments:

Cik As said...

Alhamdulillah .. suka pulak saya membaca coretan mirah nih ... anak saya umur 2 tahu 2 tahun 4 bulan tapi bercakap masih tak lancar .. kadang2 saya sendiri tak faham .. tahniah sebab dapat menunaikan tarawih dengan tekun walaupun di rumah ..

mirah said...

Aspalila,
Cik As ke ni? Hehe saya tak dapat cam ni.
Aisyah mula petah pun bila dia dah 2 thn ni. Yg penting, kita kena selalu cakap dengan ayat yang betul dgn dia, tak boleh cakap pelat mcm dia cakap. Lama2 dia akan adjust sendiri..