Thursday, March 29, 2012

Cerita Bandung 1

Saya tahu dah lama tak update blog. Nak tulis pasal minggu-minggu terakhir sebelum bersalin pun belum sempat juga. Pastu kan, waktu tengah sibuk banyak keje tu lah biasanya idea nak menulis datang. Memang macam tu sepatutnya? haha.. jadi kita ringkaskan je lah, cakap mana yang penting je lah ni kan.


Hari pertama
Di depan bilik hotel kami di Bandung, Orange Homes Hotel.

Setelah siap sarapan, kami ke Pasar Baru gerak dari hotel dalam pukul 9 pagi, balik selesai shopping pukul 5 petang. Itupun belum selesai sebenarnya. Memang lenguh kaki, perut mengeras, risau nak bersalin je. Heheh..

Tengah cari telekung untuk anak-anak. Saya sampai je mana-mana kedai, minta kerusi nak duduk dulu. Nasib baik ibu mengandung, maka diutamakan. Penat tau Pasar baru tu ada 8 lantai.

Akhirnya, dinner di Restoran Sangkuriang. Boleh tahan lah restoran ini, kami sempat 2 kali makan kat sini.
Seperti ramai maklum yang saya pergi ke Bandung ini masa kandungan 33-34 minggu. Tawakal je lah ni, kalau bersalin kat sanapun, redha je lah tapi berdoa banyak-banyak agar janganlah kan. Jadi, saya memang berhati-hati, tidur awal, tidur pukul 9 malam waktu Malaysia, sana pukul 10 malam. Tapi, pagi dah bangun awal, kul 5 pagi dah bangun. Makan pun pastikan cukup, paksalah makan apa yang boleh. Minum air banyak-banyak pada sebelah malamnya, siang terpaksa kurangkan kalau tidak asyik nak pergi tandas je. Saya memang ulang alik pergi tandas setiap 1.5 - 2 jam sekali. Cuma boleh pujilah kat Bandung sebab tandasnya bersih, maka terpaksa ulang alik banyak kali dan bayar Rp 1000 pun tak kisah (lebih kurang 30 sen kita je pun). Tambah lagi cuaca di sana yang sejuk-sejuk ala Cameron tu kan.

Di Pasar Baru ini, harganya boleh tahanlah murah. Sebab masih boleh tawar-menawarkan. Barang memang banyak, tapi tak sempat pusing tengok semua. Antara yang dibeli adalah telekung solat, jubah sulam, blouse, kain cotton, ada juga yang beli beg-beg dan kasut. Saya cari baju-baju untuk anak-anak tapi tak jumpa. Satupun tak beli, yang ada hanya T-Shirt Bandung je. Dalam sejarah lah kami tak shopping baju anak-anak bila keluar berjalan. Di Factory outlets ada, tapi harganya lebih kurang kat Malaysia je, ke saya yang tak jumpa factory outlets yang betul? Sebab kami singgah beberapa factory outlets je pun sebenarnya. Yang lain tak berminat dengan baju anak-anak, maka demi kepentingan semua, kita tak pergilah.. :) tak rasa ralatpun sebab kami dah shopping baju raya mereka dah banyak tempohari masa year end sale lepas. Cukup stok setahun rasanya, tapi ada juga lagi kena beli seperti seluar untuk Khadijah (susah nak cari yang sesuai dengan dia, kaki panjang tapi pinggang longgar sebab dia kan slim), untuk baby lagi (saje cari alasan nak shopping lagi kan..). Kami memang beli baju anak-anak time warehouse sales kat sogo ataupun mana2 sales yang kira berbaloilah. Kali ini beli awal sebab saya kan akan bali kampung berpantang, kemungkinan besar balik sini nanti dah bulan Jun, nak dekat dengan puasa dah masa tu kan. Kita puasa bulan Julai, kan. Dengan ada baby kecik lagi, mesti susah nak jalan-jalan cari baju, maka kita decide tahun ini kita beli awal. Senang cerita.

Berbalik kepada cerita di Bandung, Hotel Orange Homes inipun not bad lah. Setakat untuk tidur dan rehat kan, sarapan disediakan, menu tak banyak tapi ok, saya boleh terima. Kami tempah hotel inipun dengan kawan, dapat harga Rp 240k semalam untuk satu bilik dua orang, dan family room Rp 450 k semalam. Kami ambil 3 bilik. Transport pula, kami pilih Pregio tapi since owner tu tak de Pregio pada hari pertama dan kedua, maka dia upgrade ke Coaster tapi dengan harga Pregio. Hari ketiga dan keempat kami naik Pregio. Naik coaster memang best lah sebab besar, tinggi dan selesa. Untung sebab masa hari kedua kami ke Safari di Bogor yang ambil masa 3 jam itu kami naik coaster, kalau naik Pregio mahu sakit belakang juga rasanya.

2 comments:

eLL said...

serononya bercuti

mirah said...

memang seronok.. Alhamdulillah..