Wednesday, August 10, 2011

Umrah bersama Anak-anak 3

Untuk entries sebelumnya:
http://nmirah.blogspot.com/2011/07/umrah-dengan-anak-anak-1.html
http://nmirah.blogspot.com/2011/08/umrah-bersama-anak-anak-2.html

Marathon saya menulis entry ini.

Moga pengkisahan melalui gambar itu lebih jelas dan santai dilbaca. Saya cuba untuk recall semula sejarah dan nama tempat/ masjid yang dilawati. Susah juga rupanya. Mujur ada sedikit yang sempat dicatit. Betullah daya ingatan kita ni mudah hilang, saya hampir lupa banyak benda tentang umrah ini. Memang wajar saya cepat-cepat tulis.

Minum air zam-zam. Ini perkara wajib tiap kali sampai dan sebelum keluar dari masjidilharam. Ada air zam-zam sejuk dan biasa. Kami bawa botol kosong dan refill di sini. Alhamdulillaah tak kering bibir.

Ini masjid tempat miqat di Hudaibiyah.
Ini kedai ais krim di bawah hotel kami menginap. Memang berkali-kali lalu depan kedai ni, hampir tiap hari juga anak-anak saya makan ais krim dan beli jus di kedai ini. Ia dibuka 24 jam ya. Saya surrender minum ais sebab sakit tekak di hari ke-3 di sana.
Pemandangan Kaabah di malam hari. Baru saya perasan saya tidak bawa kamera ke masjid sebab suami saya yang pegang kamera sepanjang masa. Tak dapat nak tunjuk bagaimana anak-anak selesa dan setia menanti kami solat.
Berlatarbelakang hotel kami.Not exactly di belakang tu, terlindung sedikit tapi kira dekatlah. Ini depan masjidilharam pintu 1 King Abd Aziz.
Di masjid di Tanaeim. Ini miqat di mana Rasulullah berikan pada Saidatina Aisyah bila, Saidatina Aisyah pernah mengadu pada Rasulullah, bila dia tak dapat nak buat umrah sama seperti sahabat lain sebab dah berada di Tanah Haram. Lepas tu Rasulullah katakan pergilah miqat di masjid ini di Tanaeim dan sempurnakanlah umrah. Masjid ini dekat lebih kurang 8km jika tak silap saya dari masjidil haram. Kami sempat pergi dua kali ambil miqat di sini.

Gambar random di kawasan selesai saei. itu yang mereka duduk tu batu di Bukit Marwa. Kawasan itu di'glue'kan? saya tak pasti istilahnya, tapi nampak jernih dan licin je batu-batu tu. Untuk elakkan rosak agaknya. Anak-anak saya gembiran sepanjang di sana. Kami rindu nak ke Kaabah lagi...

Sementara menunggu abah dan atuk mereka siap saei. Macam-macam ragam ada, tapi orang  sana tak kisahkan orang lain pun. Masing-masing terus buat ibadat seperti takde apa berlaku.

Shopping complex. Hihi tapi kami tak beli apapun kat sini.

Kat sini baru seronok shopping..hihi sebab boleh tawar menawar dan banyak pilihan juga. Cuma berdebu tu tak boleh elaklah kan. Elok bawa face-mask. Saya bawa tapi asyik lupa nak keluarkan dari beg tiap kali nak pergi masjid.


Jubah anak-anak yang saya pegang tu 20riyal satu. Anak-anak sedang menikmati fries.

KFC pun ada tapi boleh tahan mahal. Dinner plate 20riyal satu.

Ini pula di ladang unta. Dalam perjalanan kami ke Hudaibiyah. Anak-anak tidur dalam bas, maka tak sempatlah nak bergambar bersama unta-unta ini. Saya kesian nak kejutkan mereka. Melekat bau unta ini pada pakaian, memang balik kena tukar baju, telekung kalau nak selesa.

Susu unta segar. Saya tak cuba minumpun. Ada yang cakap rasanya best tak hamis macam susu kambing. Mm..dua-dua pun saya tak pernah cuba.

Siap untuk dijual. 5riyal sebotol.

Ini pula air kenicng unta. Boleh dibuat ubat. Ubat asma jika tak silap saya. Ada hadis sahih pasal ni katanya. Kena semak balik.

Khadijah yang tengah tidur. Aisyah dah bangun tapi dia taknak turun.
Saya rasa mungkin ada lagi 2-3 siri sebelum entry Umrah ini berakhir. Berikan saya sedikit masa lagi untuk kongsi perihal perjalanan kami ke Madinah pula dan wrap-up keseluruhan perjalanan. Anak-anak saya sampai hari ini ingat mereka pernah ke Mekah dan cakap nak pergi lagi. Terutama Khadijah. Itu kata anak kecil, apatah lagi rasa hati kami yang dewasa ini. Ya Allah lapangkanlah rezeki kami dan jemputlah lagi kami ke rumah Mu ya Allah.

No comments: