Tuesday, November 2, 2010

Cetusan itu...

Saya patut berterima kasih pada seseeorang atas apa yang berlaku petang semalam. Perasaan itu membuatkan saya menginsafi kelemahan diri. Saya ini terlalu kerdil di sisiNya. Dan memang betullah Allah nak uji kita bukan hanya dengan kesenangan, juga bukan dengan kesakitan tapi juga dengan datangnya anasir-anasir luar dalam diri kita. Tugas syaitan terkutuk itu memang sudah jelas, dia ada janji dengan Allah sejak azali lagi, jika Allah izinkan mereka berbuat sesuatu, maka tiada siapa dapat menghalangnya. Allah timpakan ia pada kita sebagai satu bentuk ujian. Bukankah semakin tinggi iman seseorang itu, makin besar ujianNya? Namun, bukanlah saya yang tinggi iman itu. Saya hanya insan kerdil yang terlalu daif sebenarnya. Banyak lalai dan alpa dengan nikmat sementara yang dipinjamkan ini. I got this kind of distractions for quite sometimes and yet i've neglected it and thought it's only some sort of emotional imbalances. But then i've forgotten that i didnt do anything to overcome it. Until somebody talked to me yesterday and made me believed that it's not an ordinary thing and i've to be cautious with it. Dear Allah, do forgive me for all my sins and do help me to go through this.

Susah nak cerita lanjut. Apapun ia membuatkan saya lagi percaya bahawa Allah itu Maha Besar dan Maha Berkuasa. Dalam perjalanan balik semalam, saya buka radio dan sempatlah mengikuti siaran keluarga sakinah di radio ikim yang sememangnya saya nantikan setiap petang isnin kerana ia memaparkan bualbicara dengan Prof. Dr Sidek Baba. Seorang tokoh yang sangat saya hormati dan kagumi sejak di persada kampus lagi. Bicaranya penuh santun, cair hati ini mendengar pesanan seorang ayah. Dan semalam dia nyatakan cetusan itu lahir dalam pelbagai keadaan. Ia menambahkan rasa kerdilnya diri ini. Terima kasih Allah kerana Engkau berikan cetusan ini dalam susunan yang sangat cantik, tersusun dan terus terkesan di hati. Luasnya kasih sayangMu ya Allah..

1 comment:

ummu said...

Salam Mirah,
"Dan memang betullah Allah nak uji kita bukan hanya dengan kesenangan, juga bukan dengan kesakitan tapi juga dengan datangnya anasir-anasir luar dalam diri kita"

betul tu Mirah.moga2 kita tabah hati selalu.amin