Thursday, November 18, 2010

Salam Aidiladha 1431H

Masih belum terlambat rasanya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha untuk semua pembaca. Kami beraya di Terengganu sekarang. Masa solat hari raya semalam, saya bawa dua budak kecik tu solat bersama di surau. Alhamdulillah mereka behaved lah, kira lulus lah untuk bawa pergi masjid pula. Tapi sebelum ni pun, masa kami berhenti di RnR di highway, mereka dah mula ikut saya pergi solat sama. Biasakan mereka, jika tidak lagi lah masa kami berhenti sebab nak kena bergilir-gilir sembahyang. Gambar takde sebab tak bawa kamera, kelam kabut dah sebab takut terlewat. Pergi pun jalan kaki je sebab surau dekat dengan rumah makabah ni.

Makabah masuk 2 bahagian korban tahun ini. Semalam petang pula bergotong-royong acara potong daging. Lenguh tangan ok. Raya Haji tahun ini jugalah raya haji pertama arwah tok takde. Balik kali ini, memang teringat-ingat sangat dengan dia, terbayang-bayang dia ada kat rumah ayah ngah. Biasanya tok lah sibuk masa acara agihkan daging ni. Ia memang acara tahunan. Malam nanti ada buat kenduri tahlil. Pagi ini akan bergotong royong masak pula.

Kesian adik yang seorang itu tak dapat balik raya sebab tengah berjuang menghadapi final exam. Takpe wan, makan daging boleh bila-bila je. Adat belajarlah, kakakmu yang sorang ni pun pernah juga berhari raya di perantauan (perantauan lah sangat tu kan..haha).

No comments: