Monday, October 25, 2010

Overprotective kah?

Saya tidak menafikannya.
Dr Arbaiyah said, since dia lahir prem, faced the stormy days, tapi sekarang dia dah stable, so stop be overprotective with her. Should treat her as a normal toddler. Itu komen Dr Arbaiyah.
Memang betul pun, berbanding masa aisyah dulu, dia banyak independent dan kami pun banyak spend masa untuk dia belajar, dalam erti kata lain put some efforts untuk sama-sama duduk dengan dia. Dan Aisyah banyak progress dari segi memori, kreativiti, dan vokal.
Masa umur baya khadijah sekarang, 2 tahun 7 bulan, aisyah dah boleh solved jigsaw puzzle sendiri, dah potty trained, dah kenal ABC walaupun tak semua. Namun, saya tak salahkan khadijah, kami yang lenient sangat dengan dia. Dengan alasan, takpelah dia kecik lagi, rupanya salah cara itu.
Masa di bilik Dr tu, since khadijah menangis sebab dia nampak Dr, oh dia memang fobia agaknya jumpa Dr, sebelum tu saya solat maghrib di surau hospital, masuklah nurse nak solat sama, dari saya angkat takbir pertama sampailah bagi salam, dia meraung tak ingatnya punya kuat, sebab takut dengan nurse beruniform tu. Saya habis je solat, elok je terus diam.
Oh ya, berbalik bila jumpa Dr tadi, since dia menangis, Dr berikan dia mainan, pastu Aisyah pun sibuk juga nak tengok. Dalam khadijah dok nangis takut Dr nak check dada dia, boleh dia tarik mainan tu tak nak bagi si kakak pegang. Dah cakap yang kakak nak tengok sekejap, dia nak juga. Bila Dr suh baringkan dia, pun dia menangis pegang tudung saya dengan kuat tak nak baring. Kan saya ada mentioned yang khadijah ni memang takut kena baring, kan. Dr juga bagitahu, jika parents tak strict dengan dia, maksudnya kalau sesuatu perkara tu tak patut dia buat, salah kena bertegas cakap ia salah dan tak boleh. Jika biar je, dia akan tantrum dan kita beralah, dia akan ingat cara itu sebagai penyelesaian masalah dia. Dia akan jadi determine untuk dapatkan sesuatu perkara dengan tidak bertempat.

Tapi, saya dan suami rasa, kami tidak lah memanjakan khadijah secara berlebihan. Mungkin betul jika kami tidak spend masa banyak untuk ajar dia itu ini, dan mungkin juga bila dia berebut sesuatu dengan aisyah, saya minta asiyah beralah dengan si adik. Tapi tidaklah sepanjang masa. Jika dia pukul kakak, saya marah juga dia, atau pergi pukul sket tangan dia tanda dia tak boleh buat macam tu, sama juga jika si kakak yang buat pada si adik. Lepas tu explain lah baik-baik.Namun khadijah ni nampak seolah-olah dia tak heran pun kalau kena marah, takat kena cubit sket tu takde hal bagi dia. Maybe sebab dia kan pernah sakit teruk dulu, tu yang kira dia ni tahan sakit kot. Pendek kata, a survivor. a real fighter. very determine. ha kalau tak percaya, walaupun kita dah siap pakaikan baju seluar dia lepas mandi, kalau tetiba dia teringat dia nak buat sendiri, ha sanggup tu buka semula baju seluar, pastu terkedek-kedek buat sendiri. Sama juga kalau dia kata dia nak, dia nak lah sampai sudah. Kalau suap nasi kat dia, dia kata nak chicken tak nak nasi, jangan cubalah letak nasi, nanti habis dia buang tinggal chicken je. Ayat favourite dia. 'Ummi, adik uat (buat)..'. Semua dia nak buat, bila agak-agak tak boleh baru lah minta tolong.

Apart of that, dia takdelah 'nakal' pun, biasalah budak-budak kekadang cheeky nya lebih. Suka menyakat, kalau dia tak kacau kakak, kakak akan kacau dia. Sama je sebenarnya. Cuma dia lebih agresif berbanding kakak. Kalau marah kat kakak, siap tarik rambut kakak. Kakak pula, paling dia tak boleh tahan dengan adik, dia akan rebut benda dari adik. Paling tidak pun, dia jerit minta tolong. Saya rasa kami kena 'channel'kan kebolehan dan sikap mereka itu secara berbeza-beza. Tidak boleh sama approachnya. InsyaAllah masih belum terlambat rasanya. Anak baru dua dah pening, belum lagi anak 4,5 orang, kan. Apa pendapat kalian ya tentang anak-anak berciri sebegini? Ada yang sudi share dengan saya?

1 comment:

Anonymous said...

well there is no harm in being overprotective.. tp ada limitnye kan?

about anak2 different personality ni, mmg we have to be smart jugak. see what works. tp kena make sure its fair in the eye of both child (ni kata nanny 911). so with that anak lebih paham why we are acting/treating each child such way. so bila takde misunderstanding, educating anak ni becomes much easier.