Tuesday, November 17, 2009

public relation

Dalam apapun kita buat, as an employee ke, manager ke, atau pun sebagai orang biasa sekalipun, haruslah ada good manner dan etikanya. Ingatlah apa yang kita buat tu akan pantul balik pada diri kita semula. Believe me. What you give, you'll get back. Kalau kita nak other people to treat us well, then we have to start giving the best to others juga. If there's any problem pun, there should be a solution. You dont have to scream or instantly marah orang tu. Try to be calm first, then settle it slowly.

Bila kita kerja, of course we deal dengan pelanggan kan, jadi PR (public relation)nya kena baguslah, tambah pula kalau kita kerja di bahagian khidmat pelanggan ke atau banyak deal dengan orang. Kalau orang yang kerja front desk ni ada tatakerja tak bagus, ia kan effect the whole organisasi ok. So, please lah janganlah sesekali bertindak sesuka hati, ikut emosi ke apa. Ingatlah yang setiap apa kita buat tu, kita bawa nama organisasi sekali. Oklah enough said.

p/s: tetiba rasa tersentap juga hari ini. Btw, ini hanyalah sekadar peringatan buat diri sendiri juga,
Ambil lah yang jernih, buang yang keruh k.

5 comments:

YuSniZa said...

Kak Mirah,
Benda ni selalu terjadi pada saya. Saya hanya bersabar. Tp banyak makan hati. Sebab saya tak suka marah org, kalau marah pun kutuk belakang2 (memang tak elok buat mcm ni)atau sumpah seranah dalam hati.

Kita manusia biasa, tak pernah lari dari buat kesalahan. Tapi tak kan every time nak ulang kesalahan yg sama??Fikir2 lah!

Dayah @ Real Ummu said...

apa hal pulak Mirah..marah kat front desk mana ni..??

Nadiah Sidek said...

knp ni kak mirah? ada org duk marah2 tak tentu psl ke?

mirah said...

Yus, ya lah. Cakap-cakap belakang tak elok. Tapi bila dah geram, semua terhambur keluar gak kan. Heheh doa jelah supaya suatu hari nanti akan berubah. Mana tahu berkat doa kita kan. Pastu, akak percaya pada konsep what we give, we get back tu. Bila org buat jahat kat kita, tapi kita tetap bagi yang baik untuk dia, insyaAllah moga suatu hari nanti dia akan sedar. Eh btw, sorrylah emo pulak tadi rasanya. Macam tak pernah kena kan. Haha..

mirah said...

Dayah, heheh biasalah daily life kita hari-hari deal dengan orang kan. Pasti ada tercuit juga perasaan. Tapi, semua dah ok ni.

Nadiah, takde marah kat sapa pun, geram sket je. heheh.. btw again, biasalah asam garam kehidupan. Kekadang kita kat atas, kekadang kita kat bawah. Tapi di mana pun kita, ingatlah kita juga seorang hamba. Yang tak pernah sempurna.