Sunday, December 30, 2012

Cerita Bandung 3 - Tangkuban Perahu
Cerita Bandung 2
Cerita Bandung 1
Entry pengalaman saya naik flight masa 33 minggu mengandungkan Adam.

Ok ini entry terakhir di Bandung. Kita wrap up semua sekali lah nanti ya. Hari ke-empat kami di sana, kami ke Pasar Pagi. Lupa sudah nama apa nama pasar tu tapi ia macam pasar pagi, ada orang jual macam-macam kain, baju, makanan, kasut, langsir, cadar etc. Fuh panjang list kalau nak senarai semua. Pendek kata, barang memang banyak dan murah-murah. Apa saya beli kat sini ya? rasanya suami beli seluar jeans, jaket naik motor dia, baju-baju T-Shirt Bandung warna putih untuk cenderahati, saya beli 2 helai long blouse, tapi sampai sekarang belum pakai. Hehe tak sesuai nak pakai lagi sebab susah nak breastfeed Adam nanti. Rasanya itu je lah kot. Oh ada cerita kat sini yang buat saya hilang fokus nak shopping. Tetiba Aisyah hilang.

Ya Allah, punyalah berdebar-debar sampai menggigil tengok kiri kanan dia takde. Kisahnya, saya dah cakap kat suami, dia jaga Aisyah, saya pegang tangan Khadijah. Bila sampai satu gerai tu, jumpa dengan atuk, makcik dia semua, sebab kami dah jalan pisah-pisah sebab kalau nak tunggu semua, bila nak habis pusing kan. Pastu saya nampak lagi kelibat Aisyah. Saya keluar dulu dengan Khadijah, suami follow dari belakang, ingatkan dia dengan Aisyah lah. Sekali saya pusing, tengok dia sorang je. Leka pula tu dia snap gambar. Tanya dia mana Aiysah, dia tak tahu. Ahh sudah. Patah balik pun tak jumpa. Kelibat mertua dan adik-adik ipar pun takde. Bila nak call, Celcom tak bagi lepas pula. Berdebar sungguh masa tu. Hilang mood terus. Saya rasa dia dengan atuk dia, tapi still tak puas hati sebab tak tahu betul ke tak. Akhirnya, saya cuba mesej adik ipar. Alhamdulillah sent, then dia reply Aisyah ada dengan abah ni. Allahu..lega. Imagine lah kalau anak hilang kat situ, macammana nak buat. Peganglah anak-anak bila berjalan tempat sesak tau. Pasar tu sangat luas ok, mungkin 2-3km panjangnya ada kot (ke saya being exagerated kat sini?huhu), tapi kami tak pusing habispun. Penat dan kebanyakkannya jual benda sama. Sebab dah tengahari juga, kami nak ke Pasar Baru pula lepas tu. Memang shopping-day trip je lah hari tu.

Di hadapan Pasar Pagi yang kami pergi tu. Lupa dah nama apa tempat tu. Tapi memang famous, tiap hari Ahad dia buka seawal jam 6.00 pagi.
Dipendekkan cerita, selepas membeli belah di Pasar Baru, pemandu bawa kami cari kedai jual bakso. Adik ipar teringin nak makan. Nak makan yang jual tepi jalan tu macam tak lalu pula, jadi kita cari restoran. Tercapailah hajat. Malam tu masing-masing dah tak larat keluar. Saya order nasi gorang dari kafe hotel je.

Esoknya flight balik kami jam 10 pagi lebih kurang. Sementara menunggu flight tiba, kami lepak di International Lounge dulu. Bayar Rp75k seorang. Boleh ulang berapa kali nak breakfast, siap siapa nak ambil air bawa balikpun boleh. Haha.

Makan dan lepak
Dengan Abah saya.

Tips-tips travel dengan anak-anak kecil.

- Pastikan bawa baju mencukupi dan sesuai. Seperti baju sejuk/ sweater, tudung/ topi.
- Pakaikan mereka kasut/ selipar yang selesa.
- Bawa makanan/ snek macam biskut, gula-gula (buat pujuk untuk hilang tantrum nya jika ada). Air masak pun wajib sentiasa ada. Saya rasa tips ini penting sebab di tempat orang kita tak boleh simply nak beli makanan kan, jadi bila long hours travel macam kami pergi safari bandung yang 3 jam perjalanan tu memang budak-budak dok minta nak makan je.
- Bawa backpack - senang nak isi semua dalam tu. Pastikan ada wet tissue, tissue biasa, botol air masak, plastik kosong, biskut/ snek.
- Untuk mudah, babywearing is my option tapi untuk trip kali ini sebab saya pregnant, maka tak bawa carrier. Stroller juga tiada tapi anak-anak semua ok.
- Let them explore and enjoy setiap tempat yang kita pergi. Mak saya selalu suruh belikan dulu apa yang anak nak barulah mereka tak mengacau/ mengarut nak itu ini bila kita tengah sibuk shopping/ pilih barang. :) anyway, barang kat bandung kan murah. Layankan je lah.

Ok setakat itu yang saya dapat ingat buat masa ini. Kesimpulannya, trip ke Bandung 2012 ini memang menyeronokkan. InsyaAllah ada masa nak datang lagi. Hari itu pergi kan saya tengah late pregnancy, tak shopping beria pun. Plan for 2014 pula lah ya. 2013 dah tak boleh slot in lagi dah. :)

Semoga, sedikit perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada mereka yang berhajat melancong ke sana.

Oyis said...

thanks for the tips mirah. kalo ada tips travel whilst pregnant in third trimester bole jg share mirah. menarik tu. sbb jrg2 org ada pengalaman travel bila dah dkt2 full-term, apatah lg travel international :)

mirah said...

InsyaAllah oyis nanti mirah share. Mirah dah blogged pasal mirah flying at 33 weeks dulu. Haha kena refresh balik sebab dah nak hampir setahun ni. :)

Me ! said...

Salam kak,

sy akan ke Bandung pada awal February ni and at that time sy 33 weeks pregnant. Puas dh duk survey2 dlm internet ni mcm selamat ke, ade problem ke nanti nk depart dr sini n blk dr sana. Boleh x akak share skit or kasi tips sikit sbb takut jgk if terdeliver dkt sana nanti.

Akk naik flight ape? Lps tu ape documents yg akak prepare beforehand so that tak timbul issue diorng x kasi naik flight pulak nnti?

Afiqah

mirah said...

Dear Afiqah,

Awak boleh refer entry akak yg ini http://nmirah.blogspot.com/2012/03/flying-at-33-weeks.html#comments

Perut akak kecik comel je, jadi ramai tak perasan. Tak tahulah dengan awak nanti. Akak naik airasia. Kena ada surat refer dari doktor mentioned yang awak fit to fly . Dalam surat tu juga ada mention awak pregnant berapa minggu. Most klinik tahu kot surat camne nak buat.

TIARA TOURS said...

Mohon maaf Tuan & Puan, kami numpang promotion
Kami menawarkan Pakej Percutian ke Medan dan Danau Toba
Lake Tour 04 Hari / 03 Malam MYR 380 ( 10 orang )
Pakej kami design sangat murah dan berkualitas
FULL SERVICES

Isuzu Elf (11 orang ) MYR 235 / Hari
Toyota Hiace (11 orang ) MYR 320 / Hari
Medium Bus ( 27 orang ) MYR 500 / Hari

Note :
HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL