Monday, February 27, 2012

Single-handed mother at the moment

Hari ini masuk hari ke-empat suami saya outstation dan saya menguruskan diri dan anak-anak seorang diri. Mencabar ok dengan kandungan yang dah masuk 32 minggu dan karenah budak kecil dua orang itu. Yang paling kritikalnya dengan Khadijah lah. Dia ni mudah merajuk, pastu tak boleh cakap kasar atau tinggi suara dengan dia, pendek kata, kena ikut je semua seperti yang dia nak dan surely lah I won't let it happen all the time lah kan. Kalau apa dia buat tu betul, ok lah tapi kalau ia tak necessary, then memang tak boleh bertolak ansur lah kan contohnya suka-suka hati dia pergi tarik rambut kakak sedangkan saya selalu pesan, minta dan cakap elok-elok dulu dengan kakak, jangan ada benda nak, pastu main gaduh je.

Sepanjang 4 hari ini, memang rasa surrender dah tapi kena harung juga lah sebabnya suami saya cakap dia pun tak tahu balik bila. Ini yang buat saya lagi tertekan ni. Huhu. Ditambah tengah mengandung ini kan, hormonpun tak stabil tapi memang sedaya mungkin tak nak banyak gerak, tak nak banyak membebel dengan anak-anak ni. Hanya doa moga-moga semua selamat lah ni. Aisyah sangat ok pada kebanyakan masa, kalau tegur diapun dia dah faham, cuma Khadijah ni je lah. Pagi tadi, kakak bangun pagi, suruh pergi mandi dan siapkan diri dia sendiri, ok je. Tapi dengan Khadijah memang kena bertunggu sebelah dia lah, kejut perlahan-lahan, cakap elok-elok kang mood dia kelaut lagi lah payah dia nak bagi kerjasama, biasanya abah dia yang uruskan dia pagi-pagi macam ni. Saya selalu tanya dia selepas dia mengamuk tak tentu pasal. Kenapa adik buat macam tu? dia boleh sengih pastu jawab saja je. Tak cukup perhatiankah anakku ini? 

Macam sesi luahan perasaan pula kan. Haha. Layankan ajelah ya, anggaplah ia satu sesi terapi saya. Nak tak nak kena hadapi juga. Doakan juga moga saya dan kandungan serta anak-anak selamat. Saya rasa sangat lega bila bangun tidur pagi dan lihat semuanya seperti biasa. Maksud saya, saya telah berjaya mengharungi satu hari lagi tanpa suami di sisi. Syukur Alhamdulillah. And the counting days remains...


1 comment:

Dayah @ Real Ummu said...

mmg mencabarkan bila sorg2 nk buat semua..mirah, take care ye..dh 32wks dah..cepat je..sikit lg nk dpt baby bru..