Sunday, February 5, 2012

Klinik Paediatrik Januari 2012

Pertengahan bulan lepas, ada temujanji Khadijah di Klinik Paed Hospital Serdang. Ini kira lawatan setiap 6 bulan. Memang saya ternanti-nanti nak jumpa paed yang rawat dia masa baby dulu tapi kekadang bukan rezekikan. Kali ini berjumpa dengan paed chinese lady. Saya tak sempat tahu nama dia. Setelah sembang-sembang lebih kurang 15 minit, dia cakap kalau ikut dia, dia rasa khadijah dah boleh discharge dari klinik paed, dia tanya saya balik, apa pendapat ibu? hehe saya mana-mana pun tak kisah. Saya tak rasa datang setiap 6 bulan sekali ke klinik membebankan, lagi pula inilah waktu untuk doktor nak observe khadijah. Lepas difikir agaknya, dia cakap takpelah kita bagi lagi appointment for another one year. Tahun 2013 kena datang lagi ok.

Kemudian, saya tercari-cari Dr. Azyati, ini merupakan salah seorang paed khadijah juga, dia cakap dia ada di klinik tapi takde rezeki jumpa dia. Sekali ternampak Dr. Rohaizah dan saya terus bawa khadijah jumpa dia. Seronok dapat jumpa dia, dia cakap alolo..comelnya khadijah. Siap minta ambil gambar lagi. Bila Dr Rohaizah dah keluarkan handphone dia ambil gambar khadijah, sayapun keluarkan kamera ambil gambar mereka. Sempatlah sembang-sembang pasal khadijah, progress dia dan sebagainya. Dan Dr Rohaizah cakap mulai 2012 dia buka klinik khas untuk ex-prem baby yang lahir berat bawah 1kg setiap hari khamis dan dia minta set kan appointment khadijah dalam kumpulan tu. Oklah tu kan.

Khadijah dan Dr. Rohaizah. Paed dia yang jaga dia masa di NICU dulu.
Saya memang sejak Khadijah discharged dari NICU dulu tanpa gagal hadir tiap kali temujanji khadijah di klinik paed ni. Saya rasa ia sangat penting dan perlu untuk anak prem saya biarpun kekadang terpaksa habiskan separuh hari di klinik. Ramai orang tak usah ceritalah, dengan payah nak parkingnya, pastu masa awal-awal dulu temujanji setiap 3 bulan, kekadang campur dengan temujanji di klinik optamologi kemudian di klinik ENT lagi, ada juga sebulan dua kali kami bawa khadijah ke hospital ni. Kalau ikutkan memang penat dan malas tapi demi anak kan. Betullah nak jadi ibubapa yang baik ni payah juga sebenarnya.  Teringat lagi masa khadijah bawah 2 tahun, berat dia naik slow sangat, lepas jumpa paed, kena pula jumpa dietician, pastu kena tunggu ambil ubat lagi. Dietician tu pula dah memang tugas dia advise suruh itu-ini tapi dia tak tahu kita dah berusaha macam-macam, cuba pelbagai menu, ada yang suggest campur susu formula. Tadah telinga je lah, memang mencabar dan kena banyak sabar. Bila dah cecah 3 tahun ini, barulah temujanji dah kurang. Klinik Optamologi dah jadi setahun sekali, Klinik paed pun lagi setahun, cma Klinik ENT je ada lagi tiap 6 bulan. Itupun specialist nak observe tonsil khadijah dan tahap kesihatan dia. Alhamdulillah saya rasa Khadijah dah sihat dan macam normal baby dah. Dia dah catch-up development seperti kanak-kanak sebaya dia. 

Saya nasihatkan bagi ibubapa yang ada anak prem ni, janganlah ambil mudah temujanji mereka di klinik. Ia untuk masa depan kesihatan anak kita. Doktor should know the best untuk anak kita berbanding kita dari segi tahap dan keperluan kesihatan.

Bersantai di hujung minggu di taman permainan.

Dua beradik ni, hari baiak, baiklah sangat tapi datang angin bergaduh tu, ha riuh rumahlah.. :)
Salam Maulidurrasul semua... :) moga kita dapat sebanyak mungkin mencontohi keperibadian Rasulullah dan mengikut segala sunnah baginda. Moga kita dapat menjadi kekasih baginda nanti dan beroleh syafaat di alam sana nanti.

4 comments:

Nadiah Sidek said...

ingatkan 2 beradik tu tak bergaduh. ada masa bergaduh juga ye..hehe..

mirah said...

nadiah,
mahunya tak bergaduh. Kalau adik tak kacau kakak, kakak kacau adik dulu. Suara masing2 bukan main kuat lagi...hihi budak2 kan nak tunggu besar..

Oyis said...

uii.. begitu skali mencabarnya ye kalo ada anak lahir premature. saya x pernah tahu sblm ni. ingtkan once dah discharged from NICU, all ok lah. apapon saya doakan kehamilan ni baby mirah sampai full term

mirah said...

Oyis,
mencabar. And thats why i'm not ready for another one ni..hihi insyaAllah dah lps critical weeks, now reaching 30 wks. Baby pun dh somehow 1.2kg plus last 2 weeks, kira klu anything happen pun, things will be better. Thanx for the dua..