Friday, April 9, 2010

Kami kat kampung ni..

Kami di kampung saya sejak tengahari semalam. Ambil cuti nak tengok tok yang tak berapa sihat. Keadaan tok memang agak teruk. Usia pun dah lanjut, rasanya dah 80 lebih umurnya. Tak selera makan, pastu telinga pun kurang dengar. Doktor cakap tahi telinga dia dah keras mampat dalam tu, dia bagi ubat untuk lembutkan tahi telinga tu. Tapi, tok masih kenal dan ingat kami. Hampir semua cucu-cucunya balik, kecuali sorang adik saya yang di Unimap. Dia ada presentation viva final year project dia isnin ni, maybe lepas tu baru dia balik. Sorang lagi adik di penang akan sampai esok pagi.

Bila dah sampai kampung ni, segala jenis makanan rasa nak makan. Ala-ala tak jumpa makanan tu kat serdang lahkan. Hihi, memang takde can lah nak menguruskan badan nampaknya. Haih apa nak jadi lah ni kan. Yalah, makanan kat sini lagi banyak jenis tau, especially kuih-muih tradisionalnya, memang tak jumpalah kat sana. Kalau naklist kan memang banyak. Bilalah nak sedar diri yang diri dah semuk dan kena kurangkan makan ni kan...

Anak saudara baru.
Baru jap tad mak saya call, eh mak saya kat rumah tok saya, saya di rumah mak, menunggu anak-anak dan si abahnya bangun dari tidur. Sepatutnya lunch di rumah tok, tapi ni dah pukul 4 masih kat rumah lagi. Lama sungguh anak-anak tidur. Eh tadi nak cerita, kakak ipar saya dah bersalin. Oh another baby boy. Ni anak kedua dia, anak sulungpun lelaki juga. Dan yang menariknya, tarikh lahir si adik sama dengan si abang. Cuma beza tahun je.Abang 9 April 2007, adil pula 2010. Memang pandai timing si adik tu nak keluar. Makbul doa kakak ipar saya,semalam sempat sembang dengan dia, dia pun cakap kalau bersalin esok (hari ni lah tu), boleh sama tarikh dengan Ammar. Betul rupanya. Kira ok lah kan, balik kali ni dapat tengok anak saudara baru terus. Jap lagi kami nak pergi ziarah.

Ok kena sambung nanti, khadijah dah bangun ni..

No comments: