Wednesday, February 6, 2013

10 bulan

Ya Adam genap usia 10 bulan hari ini. Kesian dia sebab masih demam on off dan mild selsema.
Dah pandai tepuk tangan sendiri. Itupun bila ajar tepuk tangan sambil nyanyi lagi 'tepuk amai-amai'. Dalam masa 3 hari je dia boleh ikut, pastu terus hilang skill nak buka-genggam tangan dia ikut lagu 'cekur dan gamit' tu. Haha Adam confused sudah lepas tu, bila nyanyi lagu cekur dan gamit pun, dia mantain tepuk tangan. Tapi, comel sungguh kalau tengok aksi dia tau.

Gigi dah nak masuk 4 batang. Dua bawah dah lama tumbuh, terbaru dua gigi kapak di atas. Macam gigi arnab si kakak-kakak cakap. Minum EBM masih 5 botol x 5 oz di siang hari. Kat rumah direct feed je. Makan 3x sehari, main course bubur lah kan. Snack dia roti/ buah. Favourite dia buah mangga dengan tembikai. Saya sedang habiskan stok EBM dia yang bulan Ogos 2012. Nak expired dah tu. Dah ada yang expired pun, tak tahu nak buat apa dengan susu-susu tu. Stok bulan 9,10,11,12 tahun 2012 dan Januari 2013 tidaklah semeriah mana tetapi boleh dapatlah dalam 20 - 25 pax sebulan. Mm..tetiba saya rasa risau pula. Untuk setahun insyaAllah boleh survived, the next 1 year? oh kena buat sesuatu ini. Sekarang ini, saya hanya dapat 4-6 oz sekali pam, itupun hanya pam 3x sehari. Dapatlah 3 botol sehari. Pam hari ini untuk bekal esok dan tambah dengan 2 botol EBM. Stok untuk Februari belum ada. Tetiba rasa panik pula ni. Susu saya merudum sebab minggu lepas saya cuti seminggu, maka tak pam langsung sebab saya travel kan. Hanya direct feed. Dan Adam preferred feeding left side je, maka yang right side macam merajuk kot. Engorged but saya takde masa nak pam, lelama susu pun makin kurang. Hanya dalam masa seminggu. Jika sebelum ini, bila pam dapat jugalah 2-3 oz, kini nak dapat 1 oz pun susah dan takde rasa engorged dah. Mm..memang kena workout ni tapi itulah, time management di rumah baru ini masih huru-hara. Banyak benda saya belum dapat uruskan dengan betul.


Photo: Adam yang selsema belum baik. Khadijah tengah tidur, juga masih demam. Aisyah nampak better lepas start ambil antibiotik semalan. Terpaksa juga ambil sebab dah hampir seminggu demam.
Adam



Semoga panjang umur, nak. Dan dikurniakan kesihatan yang baik sentiasa.

1 comment:

cysev3n said...

hahaha.. cekup gamit ni pun kita dok prektis dengan nisa. buntang je mata time orang buat gitu.