Saturday, October 23, 2010

Rawatan Khadijah

Nak sambung sedikit pengalaman mendapatkan rawatan untuk khadijah tempoh hari di hospital. Rasanya cukuplah sekali je pengalaman itu. Sejak kena admit tu, kena nebulizer setiap 4 jam sekali. Tidur terganggu sekali dengan mak dia jugalah kan. Kalau time kena neb tu khadijah tidur, saya bangunkan dia dan riba dia pastu halakan corong gas ke mulut dia. Ok je dia dalam lentuk tu sampailah habis. Ubat pula 6 jam sekali, iv. Kena physio-tepuk-tepuk belakang badan adalah dalam 4 kali, kena suction 3 kali. Part kena sedut kahak ini memang kesian lah kat khadijah. Meraung-raung, meronta sampai 3 orang kena pegang dia dan tambah dengan ahli physio tu. Kuat sungguh tenaga dia dalam sakit tu. Sehari sebelum balik, jarum iv dia tercabut, bermula dengan malam sebelum itu, saya minta nurse tukar bandage dia sebab dah nampak kotor dan basah kena air. Nurse tukar tapi bndagenya nampak loose, kesian khadijah menangis kesakitan sebab ubat tak masuk ikut jarum tu, dia menanigs sambil cakap, ummi, sakit, sakit... memang tak sampai hati dengar. Nurse lain pula check tengok memang dah tercabut, maka kena buat insertion iv baru, kiri kananlah tangan dia kena cucuk.

Mujurlah kos rawatan tersebut ditanggung oleh syarikat suami bekerja. Total dalam RM 3.5k jugalah untuk 6 hari, sebab kami upgrade ke bilik single, maka kena bayar excess fees dalam seratus ringgit lebih. Perkhidmatan memamg puas hati lah, nak compare dengan tempat lain tak boleh sebab tak pernah kena warded sebelum ni kecuali di Hosp. Serdang je lah. Ok, itu sahajalah untuk perkongsian..

Semalam pergi follow-up dengan Paed. Dia cakap khadijah dah sihat. Dan dia suggest Khadijah ambil suntikan pneumonocal. Kami pertimbangkan untuk dapatkan injection tersebut untuk khadijah selepas ini.

No comments: